HTML

snitt-ling

Filmek és kaják

Az én flódnim

2013.12.12. 22:13 Afiers

Annyian kérték a receptet fészbúkon, hogy legegyszerűbb itt megírni.


IMG_1549s.jpg

A flódnit szokás a sütemények királynőjének nevezni. Mondják azt is, hogy a legbonyolultabb édességek egyike.

Szeretném eloszlatni ezt a tévhitet. Flódnit csinálni nem nehéz, legföljebb időigényes. Aki sütött már rétest vagy pitét, simán megcsinálja ezt is. Igaz, kell hozzá kb hat óra.

A flódni csapdája lehet az is, hogy geil lesz, hiszen sok alkatrészből áll, ami külön-külön mind édesség, és együtt elviselhetetlenül tömény lesz. Ezt ki lehet védeni a megfelelő alapanyagokkal. Ott van továbbá a megosztó mazsola: sokan nem szeretik.

Nos, a flódni egy mazsolát tartalmazó sütemény. Lehet persze anélkül is készíteni, de az olyan, mint azt tanult kollégám mondotta: szeretem a rántott húst, de a panír nélkül... Alant leírom, ahogy én csinálom.

IMG_1536s.jpg

Mint általában, a lényeg a jó minőségű alapanyag. Savanykás, kásásabb almát érdemes venni. A szilvalekvár legyen kézimunka. A máktöltelékhez édesanyám baracklekvárját szoktam használni. A bor legyen fehér, de ne legyen édes. Fontos a jó minőség: én a Nyakas-féle Budai Irsai Olivért preferálom. Nem túl száraz, remek friss, gyümölcsös ízű. A szilvalekvárt és a többi hozzávalót én mindig a Katona József utcában veszem, van két egymás melletti bolt az utcáról nyíló pincében. Még sosem csalódtam bennük.

A receptem gerince innen származik:

Tészta:

50 dkg finomliszt
25 dkg vaj
6 dkg libazsír
• 3 tojássárgája
1 dl fehérbor
csipet só

A lisztet összekeverem a cukorral, hozzáadom a csipetnyi sót, majd a hideg vajat és a zsírt. Ezt elmorzsolom. A lényeg, hogy homogén morzsát kapjak. Hozzáadom a három tojássárgáját és a bort. Mikor kész vagyok, a tésztát alufóliába csomagolom, és beteszem a hűtőbe. Annyi idő pont elég neki, amíg megcsinálom a töltelékeket.

IMG_3199s.jpg

Almatöltelék:

1 kg kásásabb típusú alma (6 méretesebb darab)
10 dkg cukor
• kávéskanál őrölt fahéj
• 1 dl bor

Az almákat meghámozom, lereszelem. A bort közepes lángon felmelegítem, beleteszem a hozzávalókat, és hagyom megpárolódni az almát. Mikor kész, akkor szűrőben lecsepegtetem (némi fakanalas ráhatás nem árt).

IMG_3221s.jpg

Máktöltelék:

25 dkg darált mák
2 dl bor
3 dkg vaj
20 dkg cukor
6 dkg mazsola
reszelt narancshéj
kávéskanál őrölt szegfűszeg
két evőkanál sárgabaracklekvár

A bort közepes lángon felmelegítem. Hozzáadom a többi összetevőt, és kicsit összefőzöm.

IMG_3222s.jpg

Diótöltelék:

25 dkg darált dió
20 dkg cukor
2 dl bor
6 dkg mazsola
kávéskanál bourbon vaníliás cukor
reszelt narancshéj

A bort közepes lángon felmelegítem. Hozzáadom a cukrot és a mazsolát, elkeverem. Hozzáadom a többi összetevőt. Kicsit összefőzöm.

A töltelékeket kiszedem tányérokra és kihűtöm őket. Direkt jó, hogy ez egy téli édesség, az erkélyen félóra alatt lehűlnek.

IMG_3223s.jpg

A tészta ez idő alatt kellemesen kihűlt és jól kezelhetővé vált a hűtőben. Fogom, hosszú rúddá sodrom, és öt, nagyjából egyforma darabra osztom.

IMG_3224s.jpg

A 26-os tortaformámat alul sütőpapírral bélelem, oldalt vajjal kikenem.
Az első tésztagombócot tortaforma-méretűre nyújtom.

IMG_3226s.jpg

IMG_3230s.jpg

Belefektetem a formába, és ráhalmozom a máktölteléket, elsimítom.

IMG_3225s.jpg

Újabb gombócért nyúlok. Nyújtom, majd óvatosan ráfektetem a mákra.
Jön az alma. Elterítem, majd újabb gombócot nyújtok, ráfektetem az almára. Megint tésztát nyújtok, rutinosan fektetem, majd jöhet a dióréteg. Újabb tésztalap, amit vékonyan megkenek a szilvalekvárral. Elsimítom, és záróakkordként kinyújtom az utolsó tésztagombócot.

IMG_3228s.jpg

Előmelegített 150 fokos sütőben 1 és ½ órát sütöm.

A tetejét megkenhetem tojássárgájával, ettől fényes lesz. Szerintem ez csak optikai tuning, enélkül is finom. A képeken látható ilyen is meg olyan is.

Mikor kész, kiszedem, hagyom, hogy nagyjából kihűljön, majd óvatosan kipattintom a formát, és kiszedem.

IMG_1547s.jpg

Másnaposan vágható a legszebben. Napokig friss, ha megéri.

Néhány tanács:

Kapcsos tortaformát használok. Lehet sima tepsiben is sütni, nekem a kerek tortaforma egyszerűbb. Ne feledjük: a tészta a flódniban jelképes, mindössze arra szolgál, hogy a töltelékeket elválasszuk egymástól. Én kb 2 milliméteresre nyújtom a rétegeket, ezt teszi lehetővé a három tojássárgája. Tortavágó késsel föl lehet "borotválni" a nyújtódeszkáról.

IMG_3245s.jpg

Vágjatok bele, maradandó élmény lesz.

Jó mulatást!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://snittling.blog.hu/api/trackback/id/tr795688893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása